Screenshot
Download
Trailer

Fat Princess review 1

Gereviewed voor PSP door papfles

Review | 20 April 2010 11:26 -

Vorig jaar kwam Sony op de proppen met Fat Princess, een PlayStation Network-exclusief spel waarin je met leuke, kleurrijke ventjes kon rondhossen in verschillende delen van een fictief koninkrijkje. De schattigheid en de taart waren echter een mooie dekmantel voor een bloederig spektakel dat best omschreven kon worden als een ‘capture the princess' met een aantal varianten. Op zich een heel fijne game, waar menig gamer zich lustig mee heeft geamuseerd. Nu is het de beurt aan Fat Princess: Fistful of Cake voor de PlayStation Portable en Sony hoopt natuurlijk dat het hiermee de kers op de taart kan afleveren.

Het begint een kleine traditie te worden. Een heleboel titels van de grote broer hebben hun variant op de PlayStation Portable. Kijk maar naar LittleBigPlanet, Resistance, Motorstorm, Metal Gear Solid, Assassin's Creed en binnenkort ModNation Racers. Met deze Fat Princess: Fistful of Cake probeert de ontwikkelaar - Titan Studios - aan te tonen dat hun PSN-game ook perfect omgevormd kan worden tot een PlayStation Portable-titel.

Fat Princess: Fistful of Cake

Uitgebreidere singleplayer

Het verhaal van Fat Princess verschilt in weze niet zoveel met dat van de originele Fat Princess. Twee prinsessen vinden immers taart in het bos, blijven ervan eten tot ze groter zijn dan een blimp en vervolgens doen beide koninkrijken er alles aan om hun prinses terug dunner te laten worden, maar dat blijkt enkel mogelijk te zijn met de kus van een prins. Vervolgens breekt dus de strijd los rond de diensten van een aankomende prins. Toch zijn er links en rechts een aantal toevoegingen gedaan. Zo is het allemaal niet zo rechttoe rechtaan, want er zijn een aantal hoofdstukjes extra in Fistful of Cake. De reden hiervoor is behoorlijk eenvoudig: als je meer modi hebt om te spelen, moet je de gebruiker ook de kans geven om die in de singleplayer te ontdekken.

De singleplayer is namelijk gewoon een hele uitgebreide tutorial. Je kan ervoor kiezen om gewoon de tekstvariant te lezen, maar als je echt wil oefenen (of als je geen internet-toegang hebt), is de singleplayer perfect geschikt. Stap voor stap zal je alle facetten leren kennen, zoals het gebruik van de pettenmachines, alle verschillende spelmodi, alle verzamelbare voorwerpen, en hoe elke klasse zowat speelt. Sowieso zal je ettelijke uren plezier beleven aan de vijftien hoofdstukken, die allemaal herspeelbaar zijn.

Moorden met een glimlach

Het principe van Fat Princess: Fistful of Cake is eenvoudig. Elke spelmodi draait eigenlijk vooral om het afslachten van je tegenstanders, met een hoger doel als ..euh...doel. De ene keer kan het zijn dat je je eigen prinses moet gaan redden, de andere keer moet je zo snel mogelijk een gebouw neerpoten, dan moet je weer x aantal tegenstanders doden voor zij dat bij jou doen, of je moet een aantal punten beheersen. In totaal zijn er acht varianten mogelijk, waardoor je toch voldoende afwisseling hebt. Bovendien krijg je meer dan vijftien verschillende maps aangeboden, waardoor je toch al eventjes zoet bent. Deze zien er bijzonder kleurrijk uit, zijn gevarieerd, liggen binnen de kortste keren vol met bloedplassen en moeten eigenlijk grafisch niet onderdoen voor de grote broer. Ook qua geluid zit het perfect in deze game. Een vrolijk deuntje dient als achtergrond voor de vele doodskreten en neerbuigende verwensingen als je iemand doodt. Omdat dit allemaal in een sprookjesachtige sfeer wordt voorgesteld zal het allemaal een glimlach op je gezicht toveren, ook al hak je voor de twaalfde keer op rij iemand in de pan en gutst het bloed op je scherm.

Fat Princess: Fistful of Cake

Om aan al deze modi te kunnen deelnemen, is het natuurlijk belangrijk om te weten hoe het spel werkt. Wanneer het spel begint, zit je in je eigen kasteel en moet je dus één van de bovenstaande ‘hogere doelen' proberen te verwezenlijken. Dit doe je door naar een pettenmachine te lopen en daar een petje op te zetten. Iedere machine behoort tot een specifieke klasse. Zo heb je de strijder, de boogschutter, de magiër, de werker en de priester. Ze zijn respectievelijk goed in close combat, afstand, omgevingsaanvallen met vuur en ijs, bouwen en bommen gooien, leven geven en afpakken. Afhankelijk van je keuze zal je dus bepaalde eigenschappen verkrijgen, net als een bepaald aantal levenspunten. Elke pettenmachine kan ook nog eens verbeterd worden, zodat je een extra eigenschap kan verkrijgen voor je ventjes.

Samen met je makkers via het internet of met je AI-kompanen moet je vervolgens proberen om je doelstelling te verwezenlijken. Uiteraard zal de tegenstander dit niet zomaar laten begaan en moet je er regelmatig wat hoofden voor inslaan. Vierkantje zal je doen slaan en deze knop langer inhouden, geeft je een krachtigere aanval - al loop je dan wel wat trager. Met kruisje spring je en met de linkerschouderknop kan je iemand ‘locken'. Hierdoor wordt het iets eenvoudiger om een specifieke tegenstander te blijven volgen, want het kan er soms wel eens behoorlijk hectisch aan toegaan in het spel. Verder bieden katapulten, ladders, toverbrouwsel (waarbij iedereen in kippen verandert), grote bommen, springplatformen, geheime gangen, tijdelijke gangen en placebo-prinsessen je nog een heleboel opties binnen de verschillende mappen, waardoor je meer dan genoeg variatie kan hebben in elk spel.

Problemen verholpen van grote broer?

Uiteraard loopt het allemaal mank als er niet een deftige gameplay achter zit. Gelukkig kan Titan Studios hiervoor gewoon kijken naar wat ze op de PlayStation 3 hebben gedaan. De tweaks en fixes die ze daar hebben doorgevoerd, zitten vanaf het begin al in deze Fat Princess: Fistful of Cake, waardoor er weinig echt foutgaat in deze game. De magiër zal geen tien punten krijgen per hit van zijn ijs- of vuurring, daar waar dit in het begin wel zo was bij de PlayStation 3-versie. Voor het overige is er weinig anders, behalve een uitgebreidere singleplayer en wat meer uitbreiding op content-vlak.

Wel is en blijft het jammer dat de AI behoorlijk wisselvallig is. De ene keer blaas je ze binnen de kortste keren omver, terwijl je op een ander moment amper uit je kasteel geraakt of ze staan al met een hele hoop makkers aan te kloppen om je plat te walsen. Je kan zelf wel een aantal kompanen laten volgen door op de juiste knop te duwen als ze in je gezichtsveld zijn, maar vaak is het dan nog behoorlijk lastig om zelf de strijd te leiden, omdat het steevast gebeurt dat iedereen elders ligt te vechten, terwijl jij de kastanjes uit het vuur tracht te slepen. Natuurlijk kan dit met menselijke spelers ook zo zijn, dus op dat vlak kunnen ze allebei dom zijn.

Ook kan het soms moeilijk zijn om een spel te vinden online, iets wat ook Fat Princess heeft gehad. Het spel zal dan eventjes zoeken om vervolgens te melden dat er geen spel gevonden is. Als je dit meermaals na elkaar hebt, is het al snel reden om het op te geven. Lokaal spelen is dan gelukkig wel een optie, al moet je dan wel een heleboel makkers hebben met hetzelfde spel.

Conclusie van papfles voor deze game.

Fat Princess: Fistful of Cake is een welkome toevoeging aan het spelletjesarsenaal van de PlayStation Portable. Het is vrolijk, kleurrijk en vooral gewoon leuk. Titan Studios heeft goed werk geleverd om de ervaring van Fat Princess over te brengen naar de handheld zonder dat er eigenlijk toegevingen gedaan moesten worden. Meer zelfs, je krijgt meer dan bij de PlayStation 3 versie, al blijft de vraag of het dan zo'n prijskaartje waard is, wetende dat de PS3-versie slechts vijftien euro was.

82

Pluspunten

+ Fun